Monday, January 16, 2012

Ikan Bawal Emas Masak Kicap

Hari ni adalah hari isnin. Maksudnya hari ni adalah hari bekerja. Tapi kenapa mama update pasal masakan? Bukan ke mama cuma masak during wiken jer? Ke mama dah insaf? Nak bagi en somi makan hasil air tangan sendiri. Hahhaha..takde maknanya. Ni masak rajin bersebab..sebabnya terlebih beli stok ikan kat giant sabtu lepas. Ikan-ikan seme segar bugar dengan harga durian runtuh. Kelabu mata jap borong ikan. Bayangkan mama rembat 2 ekor bawal emas, 2 ekor bawal hitam, 2 keping salmon, 2 ekor ikan siakap plus sekor ikan pasu beli kat pasar malam jumaat lepas. Now marathon masak untuk habiskan semua ikan-ikan tu sebelum balik bercuti kat kampung..padan muka..

Malam ni mama masak ikan bawal emas goreng kicap. Resepi dari buku chef hanieliza lagik. Tapi resepi asalnya nama sambal ayam berkicap. Jadi mama tukar penyanyi utama dari ayam ke ikan. Aci tak??

Bahan A :
1/2 ekor ayam - tukar sekor ikan bawal emas
2 batang serai - diketuk
5 helai daun limau purut - dikoyak
1 batang lobak merah - mama tambah
5 sudu makan kicap
2 sudu makan sos tomato
3 sudu makan minyak masak
Garam
Kunyit

Bahan B (dikisar) :
20 tangkai cili kering - mama guna 2 sudu cili giling
5 biji bawang merah
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 cawan air

Cara - cara :

Perap ikan dengan garam dan kunyit. Gorengkan dalam minyak dalam kuantiti yang agak banyak (biar ikan berenang dalam minyak). Angkat dan toskan.

Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang dikisar dengan serai hingga wangi dan garing.

Masukkan daun limau purut, lobak merah, sos tomato dan kicap. Masakkan sehingga pecah minyak.

Tuangkan kuah ke atas ikan bawal tadi dan siap untuk dihidang. Boleh ditabur daun bawang atau daun sup kat atas ikan tu. Hidangkan bersama nasi putih.


Kali ni mama sertakan sekali telur dadar dalam set dinner kami malam ni.

No comments:

Post a Comment