Saturday, October 29, 2011

Puding Kasih Bertaut

Masa jalan-jalan kat dapur ovenkecil milik NAZ bulan puasa lepas, mata terpaku ngan kecantikan puding ni. Tapi di bulan puasa masa untuk memasak adalah amat terhad. Jadi resepi tu diperam jer la. Bila ada masa terluang, mama ada gak melawat blog-blog masakan yang lain, ramai yang dah cuba puding ni. Hari ni mama meluangkan masa untuk mencuba resepi ni. Rayyans pun suka makan puding. Selalunya mama just masak puding-puding malas simple jer. Sesekali bagi anak-anak makan puding rajin la plak. 

Bahan-bahan A :
1/2 paket @ 2 tsp serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
300 ml air
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur 

2 tsp sirap Rose 
2 tsp perisa pandan + pewarna hijau (mama guna pewarna biru)

Cara Bahan A :


Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api. 

Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api. 

Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk. (mama pakai acuan yang berbentuk)

Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar (mama keluarkan jer agar-agar tu dari acuannya).

Bahan-bahan B : 
1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar-agar di atas tadi)
500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka (mama letak manisan kelantan)
1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara Bahan B :


Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar. 

Cara Menyediakan Puding :

Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.


Bila dah sejuk bolehlah dikeluarkan dari acuan dan makan ketika sejuk...wallaa...ni versi acuan berlubang kat tengah.


Ni versi acuan tudung litup


Versi strawberry bertaut

Versi dua tingkat

No comments:

Post a Comment