Wednesday, December 18, 2013

Kisah Hati Seorang Ibu

Tetiba malam ni rajin plak nak membebel kat blog. Maybe sbb si kembar dah tidur. Aku bolehla relax skit. Kalau tak kejap nak air..kejap nak biskut..kejap nak berak. Bila dah tidur aman sikit aku rasa.

Kejap jer aku rasa diorang ni besar. Rasa macam baru semalam aku mengandung. Pastu melahirkan diorang. Tetiba ada dua insan penghuni syurga kat dalam hidup aku.

Tahun depan umur diorang dah 5 tahun. Aku pun dah daftarkan diorang sekolah kat little caliph. Dah nak sekolah dah anak kecil aku. Huhuhu..tetiba aku jadi sebak. Memang lately hormon aku meroyan semacam.

At the same time aku risau..boleh ke anak2 aku sesuaikan diri kat sekolah nanti. Maklumlah diorang tak pernah bergaul dengan orang lain. Dunia diorang cuma rumah aku n rumah pengasuh. Kawan2 dia cuma anak2 pengasuh.

Kat sekolah nanti pandai ke anak aku bergaul dengan orang lain. Kalau kat rumah dia bergaduh berdua..dah biasa bertumbuk sesama sendiri. Jangan nanti kat sekolah dia tumbuk anak orang plak.

Kat rumah anak aku memang nakal. Panjat sana. Panjat sini. Kat sekolah nanti boleh ke anak aku jaga perangai. Cikgu boleh ke perhatikan kelakuan anak aku? Macam2 persoalan bermain kat fikiran aku sekarang.

Adakah mak2 yang lain berfikiran sama macam aku masa anak2 nak masuk sekolah? Panjang lebar aku pesan kat cikgu masa daftarkan diorang. Hati aku ni macam tak konfiden nak lepaskan anak aku gi sekolah.

Nanti dah sekolah kalau ada orang lain jemput anak aku jangan bagi. Walaupun orang tu atuk n nenek dia sekalipun. Sebab atuk n nenek diorang kat klantan. Tak mungkin la boleh jemput diorang dari sekolah.

Anak aku ni dah tak pakai pampers. Kencing dan berak kat toilet. Tapi anak aku ni tak pandai basuh berak sindri lagi. Sanggup ke cikgu2 kat sana mencemar duli basuh bontot anak aku?


Risau anak aku buli anak orang satu hal. Satu hal lagi risau anak orang buli anak aku. Budak2 sekarang ni lain peel prangai. Walaupun masih di bawah umur tapi dah pandai buat hal.

Cukup ke makan minum anak aku kat sekolah nanti? Sebab aku mmg takkan sempat untuk buatkan bekal diorang setiap hari. Boleh ke anak aku makan dengan tertib kat sekolah? Sebab kat rumah aku yang suapkan diorang makan.

Berdebar jer aku rasa bila anak nak start sekolah. Tinggal berapa hari jer lagi ni nak masuk tahun baru. Si kembar macam excited nak sekolah. Tiap2 hari ajak aku gi tesco nak beli baju n kasut sekolah.

Harap2 anak aku dapat sesuaikan diri dengan suasana baru. Dapat sesuaikan diri dengan kawan2 baru. Ya Allah...Kau peliharalah anak2 ku dari segala kesulitan.

No comments:

Post a Comment