Friday, January 31, 2014

Melaka : Banda Hilir

Aktiviti malam kami diisi dengan berjalan jalan di banda hilir. Hajat hati nak naik river cruise sambil menikmati pemandangan malam di sepanjang sungai melaka.

Tetapi hajat hati terpaksa dipendamkan bila mengenangkan kena beratur panjang. Ramainya rakyat malaysia yang bercuti ke melaka waktu ni.

Nasib baiklah mama dah pernah naik river cruise ni pada waktu siang. Jadi takdelah kempunan sangat.

Malam ni dipenuhi dengan aktiviti santai jer la. Nasib baik dekat jeti river cruise ni ada gerai2 jual makanan, permainan. Takdelah anak2 bosan sangat.

Mama sempat tempah brother pelukis tu lukis gambar rayyans. Satu kepala rm10. Jadi untuk gambar rayyans ni rm20 +rm10 untuk laminate lukisan tu. 

Yang belah kiri tu hazim dan hadif yang bertudung. Actually kepala hadif tutup dengan hoodie sweater. Disebabkan hadif takmo amik gambat time tu maka mama terpaksa bagi jer gambar yang ada kat dalam fon.

Papa pulak sempat massage bahu n kepala ngan apek ni. Harga kalau x silap mama rm10 untuk 15 minit.

Sebelum balik ke homestay, kami anak beranak naik beca dulu. Tak sah kunjungan ke melaka kalau tak naik beca.

Waktu malam beca ni nampak lebih meriab dihiasi dengan lampu warna warni dan lagu mengikut permintaan penumpang.

Harga untuk sebuah beca adalah rm25 untuk satu trip. Beca yang kami naik ni di bangunan kaler merah tu hingga ke a famosa.

Beca yang kami naik ni dekonya lebih kurang jer. Maybe diorang ni satu team. Adalah dalam 5, 6 biji. Kaler pun samada pink atau merah.

Seronok betul anak2 dapat naik beca. Satu pengalaman baru buat diorang. Itulah penutup cerita malam di banda hilir. Lepas tu kami balik homestay tido. Esok ada lagi aktiviti yang dah dirancang.

No comments:

Post a Comment