Saturday, January 11, 2014

Bandung : Kedai Belacan

Dinner pada malam pertama di bandung adalah di restoran yang bernama Kedai Belacan. Kat sini restoran dipanggil rumah makan. Kedai belacan ni berkonsepkan masakan sunda.

Kedai belacan terletak di jalan halmahera. Ada signboard besar yang terletak di depan kedai. Dari jauh dah boleh nampak signboard ni. Memang takkan terlepas punya.

Pintu depan. Ramai penjaja dok tunggu pelanggan kat sini. Untung nasib jualan laku. Tapi jangan risau, diorang tak ikut sampai ke dalam kedai.

Ahli rombongan yang dah kepenatan dan kelaparan. Pinggan kosong dah tersedia di atas meja. Sebelum sampai wahyu dah call restoran untuk siapkan makanan.

Sup sayur sunda. Memang syok hirup syok di kala cuaca sejuk dan hujan.

Ikan gurame bakar. Mama sampai sekarang konfius ikan gurame ni adalah ikan talapia atau ikan kaloi. Yang pasti ikan ni sedap. Mama yang tak makan ikan talapia boleh telan ikan gurame ni.

Kacang buncis bercili. Unikkan pinggan hidang ni. Pinggan kayu dilapik dengan daun pisang.

Tauhu goreng bercili. Actually mama tak nampak di mana belacannya kedai ni. Sambal belacan tiada. Maybe dalam setiap masakan ni diletak belacan.

Telur dadar is a must. Kalau kat malaysia bila keluar dinner mesti oder telur dadar. Setiap lauk ni ada 3 set. 1 set untuk 4 orang makan. Memang lebih dari cukup.

Bukti kami lapar dan makanan memang sedap. Mama tak dapat nak buat review pasal harga sebab semuanya dah termasuk dalam pakej. 

No comments:

Post a Comment