Tuesday, August 14, 2018

Emosi

Geram...sakit hati tengok video kat taska kat melaka tu. Pagi semalam aku dh nampak kat fb ramai yang share. Tapi aku tahan diri dari tengok video tu. Aku takut aku emosi seharian kat opis. 

Balik umah baru aku tengok. Celakalah ke atas kedua-duanya yang telah mendera anak2 tersebut. Sakit hati aku tengok. Aku membayangkan jika anak2 aku yang berada dalam situasi anak2 tersebut. 

Emosi aku dengan isu ini. Benda ni mungkin dah lama berlaku kat sana. Tapi mengapa baru sekarang owner taska nak amik tindakan. Kenapa bukan dari dulu dia x pecat cikgu2 tu. Kenapa sekarang baru nak viralkan perlakuan binatang2 ini. 

Aku ada terbaca jugak yang penderaan ni berlaku since 2013. Bayangkan emosi anak2 yang kena dera ni. Pasti diorang trauma untuk ke taska lagi. 

Aku tertanya2 jugak, anak2 ini tidak mengadu ke pada ibu bapa tentang kekasaran guru2 mereka. Atau diorang ada mengadu, tetapi ibu bapa tidak ambil pusing perkara ni. Maybe diorang ingat alasan anak2 semata mata tidak mahu ke sekolah. 

Setidak tidaknya, parents perlulah siasat akan kesahihan kata2 anak. Jangan ada yang meninggal dulu baru nak ambil tindakan. 

Aku jadi emosi. Sebab aku ada 3 anak lelaki yang lasak. Kalau la ank2 aku ditempatkan kat taska ni, maybe anak2 aku salah sorang yang jadi mangsa. Nauzubillah. 

Syukur alhamdulillah, masa kembar dulu aku dapat pengasuh yang baik. Tidak pernah sekalipun anak2 aku balik mengadu pasal ummi, panggilan anak2 ku dekat pengasuh. 

Bila hafiy lahir, suamiku bersara. Memang syukur sebab hafiy di bawah jagaan bapa sendiri. Tetapi macam mana dengan anak2 orang lain yang kedua ibu bapa bekerja. Memang berserah sepenuhnya kepada Allah untuk melindungi anak2 masing2. 

Tetapi, aku masih risau. Hafiy perlu juga ke tadika. Untuk belajar berdikari dan bergaul. Sampai masa nanti, dia tetap perlu ke sekolah. Ya Allah, kau lindungilah anak2 ku. 

Pagi ni dikejutkan pula dengan berita bapa kandung menetak sampai mati anak yang berumur 5 tahun. Bila dadah menguasai diri, perlakuan tidak dapat dibendung lagi. 

Berderet berita menyayat hati melibatkan anak2 kecil yang tak berdosa. Semoga anak2 aku, anak2 di dunia ini terlindung daripada kecelakaan. 

No comments:

Post a Comment