Sunday, August 5, 2012

Iftar Day 16

Lagi sekali kami berbuka kat luar. Kali ni mama dapat jemputan berbuka puasa dari Persatuan Kebajikan Anak-Anak Yatim Dan Miskin Al-Munirah kat Johan Setia, Klang. Cuma mama jer yang dapat menghadirkan diri sebagai wakil dari HRrunding. 

Kami ditempatkan di meja 5, betul-betul berdepan dengan pentas utama. Actually, mama terlibat secara langsung dalam pembinaan dewan serbaguna Persatuan Kebajikan Anak-Anak Yatim Dan Miskin Al-Munirah ni. So hari ni dewan ni dah boleh diguna pakai untuk majlis berbuka puasa.

Kami sampai agak lewat. Sebelum tu ada persembahan nasyid dan macam-macam lagi. Waktu ni ustaz tengah bagi tazkirah. Terasa bangga bila tengok hasil penat lelah kita dah boleh digunakan oleh anak-anak yatim kat sini. Walaupun mama tak mampu nak bersedekah ribuan ringgit, sedekah kepakaran pun jadilah...

2 beranak berbaju oren sepasang tengah kusyuk mendengar ceramah. Surprisingly, Rayyans perangai elok jer sepanjang majlis. Daripada mendengar ceramah, berbuka puasa dengan 3 biji kurma, segelas air oren dan 2 ketul tepung pelita, kemudian solat maghrib bergilir-gilir dengan papa then barulah majlis jamuan berbuka puasa, diorang behave jer.

2 orang penghuni rumah anak yatim yang ditempatkan semeja dengan kami. Yang belah kiri tu anak yatim kematian bapa dari pahang. Yang belah kanan tu plak anak dari kategori miskin, ada 7 orang adik beradik dan beliau merupakan anak sulung. 

After solat maghrib berjemaah, barulah jamuan berbuka puasa. Menu hari ni adalah kari kambing, daging salai masak lemak, ayam goreng berempah, sambal udang dan ulam serta buah oren. Rayyans pun elok jer makan time berbuka tu. Diorang kenmain suka ayam goreng.

Mama ada terbaca kat Beautifulnara rupanya Schawal pun ada melawat rumah anak-anak yatim al-munirah ni gak. Alhamdulillah, ramai pihak yang bersimpati dengan nasib anak-anak yatim ni. Semoga semua penghuni rumah anak-anak yatim al-munirah ni beroleh kejayaan dan kebahagiaan dunia & akhirat.

Nota Kaki**

Mama di majlis pecah tanah untuk pembinaan dewan Anak-anak Yatim dan Miskin Al-Munirah, 3 tahun lepas. Masa ni mama tengah sarat menunggu hari untuk melahirkan Rayyans. Hari ni, mama bawak Rayyans plak datang sini.

No comments:

Post a Comment