Sunday, July 29, 2012

Iftar Day 09

Lepas masak dan suapkan Rayyans breakfast, kami keluar ke Tesco Kuala Selangor. Mama nak cari barang dapur. Hari ni juadah untuk berbuka mama masak sendiri. Bosan plak asyik makan makanan yang beli kat luar jer. Makanan yang masak sendiri ni, walaupun simple tapi keberkatannya lebih tinggi. Moh kita intai apa yang mama masak hari ni...

Ayam goreng berempah. Mama perap ayam dengan halia, serai, bawang putih, bawang merah, garam dan kunyit yang telah diblender selama 2 jam. Kemudian goreng dalam minyak banyak. Rayyans suka makan ayam goreng.

Cencaru sumbat lada dibakar. Cencaru ni dibelah belakang. Pastu mama sumbat dengan bancuhan cili boh, bawang merah, garam, asam jawa dan sedikit gula. Pastu bakar dalam pan guna api kecil. 2 ekor ikan cencaru mama beli kat tesco dengan harga RM3.85. Kiranya sekor ikan ni jatuh harga kurang dari RM2. Tapi kalau beli kat pasar ramadhan, sekor ikan cencaru bakar harganya RM6. Hhmmmm..sapa kata orang berniaga tak untung?

Gulai udang. Panaskan santan dan masukkan bawang merah, bawang putih, halia dan lengkuas yang telah diblend. Pastu bila mendidih masukkan kacang panjang, udang dan daun kunyit. Perasakan garam secukup rasa.

Dessert hari ni adalah ketupat sotong, requested from papa.

Pastu pengasuh Rayyans bagi plak lala tumis serai ni. Bertambah lagi lauk berbuka hari ni.

Air plak mama buatkan fresh orange. Mama guna 4 biji buah oren, amik jusnya dan campur sedikit air gula. Fuhhhh...sedapppp.

Total perbelanjaan hari ni adalah priceless..hehehe..sebab masak sendiri.

No comments:

Post a Comment