Friday, March 20, 2020

MCO Menu: Day 03

Harap2 wabak covid19 ni cepat2 la terhapus kat atas muka bumi. Kesian orang ramai tak dapat mencari rezeki. Yang bekerja gaji hari akan terkesan bila tak dapat keluar rumah.

Mama yang bekerja dari rumah pun terasa ada kekangan. Bila mana ada isu berkaitan hal kerja, tak dapat nak cari info sebab semuanya kat ofis. 

Walaubagaimanapun, kita amik pendekatan positif atas apa yang berlaku. Sekarang mama ada masa 24 jam dengan anak2 dan suami. 

Dapat monitor pembelajaran anak2. Dapat masak. Dapat bagi suami dan anak2 makan dari air tangan mama. Dapat solat jemaah sama2 yang mana susah sangat nak buat bila hari2 bekerja.

Berbalik kepada aktiviti masak memasak. Mama masak 3 kali sehari. Pagi, tengahari dan petang. Kiranya mama dapat asah skill masak sempena kehadiran bulan ramadhan nanti. 

Nasi goreng sosej untuk breakfast. Nasi semalam tak elok membazir. Daripada terbuang, kita buat nasi goreng. Musim2 wabak dan ekonomi tak menentu ni baiklah kita berjimat cermat. 

Untuk lauk tengahari mama masak ayam kicap dan siakap sweet sour. Ayam kicap tu leftover ayam goreng kunyit semalam. Kita improvisekan jadi menu lain. 

Untuk minum petang mama buat blueberry cup cakes sambil dibantu oleh chef cilik ni. Mama guna tepung segera jer. Just bancuh tambah air, minyak dan telur. Tepung ni pun sebenarnya beli tahun lepas lagi tak terbuat2. 


Kiranya ada hikmah la kena mco ni. Semua bahan2 masakan yang menghampiri tamat tempoh telah berjaya ditukarkan menjadi makanan. 

No comments:

Post a Comment